سرما خوردگی تابستانی پیشگیری و درمان

سرما خوردگی تابستانی پیشگیری و درمان

سرماخوردگی تابستانی معمولا بیشتر از نوع زمستانی آن طول می کشد و شدیدتر است، به طوری که ممکن است نوع تابستانی آن تا ۲ هفته به طول انجامد. ویروس عامل سرماخوردگی تابستانی (انتروویروس) با ویروس عامل سرماخوردگی زمستانی متفاوت است و علاوه بر علائم تنفسی رایج سرماخوردگی می تواند باعث ناراحتی معده هم شود. اما چطور می توانیم از ابتلا به سرماخوردگی تابستانی جلوگیری کنیم؟

درباره سرما خوردگی تابستانی بدانید

۱- با میکروب ها مقابله کنید

باکتری ها در محیط های گرم رشد می کنند. فصل تابستان معمولا با سفرهای فراوان، شنا در استخرهای عمومی و تفریح در فضاهای آزاد همراه است و همه ی این موارد محیط هایی هستند که شما را در تماس با میکروب های مختلفی قرار می دهند. اگر در تابستان قصد سفر دارید مراقب میکروب های محیط هواپیما و هتل باشید. یکی از مهم ترین روش ها برای مقابله با انتقال ویروس ها، شستن همیشگی دست ها به طور کامل است.

اگر به آب و صابون دسترسی نداشتید، از دستمال ها یا مواد ضدعفونی کننده ی دست ها استفاده کنید. ویروس های عامل سرما خوردگی یعنی انتروویروس ها علاوه بر راه های تنفسی، از طریق مدفوع هم منتقل می شوند. بنابراین بعد از رفتن به دستشویی شستن دست ها را هرگز فراموش نکنید.

۲- از ورزش های سنگین پرهیز کنید

کارشناسان معتقدند با وجود سرماخوردگی خفیف هم می توان ورزش کرد و حتی فعالیت بدنی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. اما این مسأله در مورد ویروس عامل سرما خوردگی تابستانی صدق نمی کند.

ممکن است حال و هوای تابستان به ما انگیزه دهد تا فعالیت بدنی خود را بیشتر کنیم اما در عین حال ورزش کردن می تواند ما را در برابر عفونت ها آسیب پذیرتر کند. کسانی که در طول زمستان ورزش نکرده اند، باید فعالیت بدنی خود را به تدریج بیشتر کنند چون انتروویروس تنها عفونتی است که با ورزش زیاد مرتبط است. در ابتدای تابستان به جای انجام ورزش های سنگین، برای حفظ تحرک و دستیابی به اندام دلخواه تان، تمرینات ساده و سبک انجام دهید.

۳- آب بنوشید

با افزایش دمای هوا در فصل تابستان، حفظ رطوبت بدن اهمیت زیادی می یابد. تفاوتی ندارد در فضای آزاد ورزش می کنید یا تنها در آفتاب می نشینید؛ خطر کم آب شدن بدن همیشه شما را تهدید می کند. نوشیدن آب در طول روز به بدن کمک می کند تا سموم و موادی که برای سیستم ایمنی مضر هستند را دفع کند. اگر مزه ی آب را دوست ندارید، می توانید آن را با انواع میوه ها و سبزیجات طعم دار کنید.

۴- در استفاده از دستگاه های سرمایشی افراط نکنید

در روزهای گرم تابستان هرچه دمای وسایل سرمایشی را بیشتر کنید، بدن خود را در برابر عفونت ها آسیب پذیرتر می کنید. وقتی از یک محیط گرم وارد محیط سردی می شوید، این مسأله سیستم ایمنی بدن را تحت فشار قرار می دهد. هوای سرد، سیستم دفاعی بینی و حلق را تضعیف می کند چون غشاء مخاطی درون بینی را خشک و عروق خونی را منقبض می کند. هر زمان که نیاز دارید از دستگاه های سرمایشی استفاده کنید اما درجه ی آن را کم یا متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید بدن تان به تدریج با تغییر دما سازگار شود.

۵- سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

از خواص تقویت کننده ی مواد غذایی برای سیستم ایمنی بدن تان غافل نشوید. می توانید از مواد طبیعی ای که در هر فروشگاه مواد غذایی پیدا می شود استفاده کنید. سیر، زنجبیل، عصاره ی مریم گلی و بسیاری مواد دیگر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

درمان سرماخوردگی تابستانی

سرماخوردگی تابستانی هم مانند نوع زمستانی آن با مصرف داروها و انجام مراقبت های رایج سرماخوردگی قابل درمان است. اما تا زمانی که ویروس آن از سیستم بدن تان پاک نشود، حال تان بهتر نخواهد شد. در حقیقت زمان بهترین راه درمان این سرماخوردگی است. به علاوه مصرف مایعات، خواب کافی و پرهیز از فعالیت شدید بدنی را فراموش نکنید.

تشخیص سرماخوردگی تابستانی از آلرژی

از آنجایی که سرماخوردگی تابستانی می تواند تا ۲ هفته به طول انجامد، بعضی افراد تصور می کنند علائمی که دارند ناشی از آلرژی است. اگرچه این دو حالت علائم مشابهی مثل آبریزش و گرفتگی بینی، گلو درد و سردرد دارند، اما آلرژی ها هرگز باعث تب یا دردهای عضلانی نمی شود. راه دیگر برای تشخیص این دو حالت از یکدیگر، توجه به چشم ها است. پف و قرمزی چشم ها نشانه ی آلرژی است.

با اخبار سلامت دیجی دارو همراه باشید


آیا سرخ کردن ماهی فواید آن را میسوزاند؟

ماهی جزء لذیذترین غذا‌هاست و در منوی بین المللی هر کشوری چندین غذا با ماهی وجود دارد. ما ایرانی ها اکثر ماهی‌های موجود را یا کباب میکنیم یا سرخ. ماهی‌ها، مخصوصا ماهی‌های چرب‌تری مانند سالمون، ساردین، قزل‌آلا یا کیلکا، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.​

2339

مکیدن انگشت در سنین پایین و راه حل های موثر برای آن

عادت مکیدن انگشت (انگشت شست) در میان کودکان شایع بوده و در اغلب اوقات به عنوان عادت طبیعی تلقی شده که نباید نگران آن بود. کودکان غالبا در 2 سالگی یا در هنگام پیدایش و درآمدن دندان‌‌های دائمی این عادت را کنار می‌‌گذارند

409

مصرف بادام زمینی مؤثر در سلامت قلب

مصرف بادام زمینی از قلب محافظت کرده و ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش می دهد. مصرف روزانه بادام زمینی فواید زیادی برای سلامت دارد که از آن جمله می‌توان به حفظ سلامت قلب تا تامین مواد مغذی فراوان برای بدن و کاهش ریسک بیماری عروق کرونر در جهت کنترل چاقی اشاره کرد.

470

با دردهای مفاصل حاصل از خانه تکانی چه کنیم؟

کسانی که دیسک گردن و دیسک کمر دارند نباید در هنگام خانه تکانی زیاد خم و راست شوند چون درد آنها بیشتر می شود و باعث شعله ور شدن بیماری آنها خواهد شد.

1229

با ما در ارتباط باشید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و از آن طریق با ما در ارتباط باشید.