اینقدر «زهر» نخورید

اینقدر «زهر» نخورید


مسئله اینجاست که میزان بالای آرسنیک باعث ابتلا به سرطانهای پوست، ریه و مثانه و همچنین بیماری‌های دیابت و قلبی و عروقی می‌شود. در نتیجه باید حواستان به غذاها و نوشیدنی‌هایی که ممکن است این ماده را به بدنتان منتقل کند باشد.
 
آرسنیک هم به صورت طبیعی از فرسایش سنگ و خاک به وجود می‌آید و هم در قالب حشره‌کشها توسط بشر تولید می‌شود. به آرسنیک طبیعی، آرسنیک ارگانیک گفته می‌شود و تصور می‌شود که غیر سمی است و به صورت طبیعی بدن می‌تواند آن را دفع می‌کند. اما آرسنیک صنعتی، آرسنیک غیرارگانیک نام دارد و کارسینوژنی شناخته شده است.
  

یک نکتۀ دیگر دربارۀ آرسنیک این است که طول عمر بسیار بالایی دارد، و حتی با این وجود که در حال حاضر مصرف این ماده در آفت کشها ممنوع شده، اما بقایای آن حالا حالاها در خاک باقی خواهد ماند.

در واقع گریزی از آرسنیک نیست، اما با تغییر رژیم غذاییتان می‌توانید میزان تماستان با آرسنیک را کاهش دهید.
در زیر با چند خوراکی‌ای که اگرچه نباید ناگهان به کل از رژیمتان حذف کنید، اما در عین حال نباید هر روز آنها را بخورید، آشنا می‌شوید.
 
ماهی‌های تیره گوشت 
افزودن ماهی به رژیم غذایی فواید بسیاری دارد، از جمله: کاهش اندازۀ دور کمر، کاهش خطر ابتلا به دیابت و بهبود عملکرد مغز. اما یک عنصر خیلی کوچک در این میان هست که چندان مطلوب نیست و آن میزان آرسنیک موجود در ماهی است.
غذاهایی که جزو غذاهای دریایی تیره گوشت طبقه‌بندی می‌شوند (نظیر استیک تونا، ماهی اسقومری، سلمون، ساردین و اره ماهی) از جمله ماهی‌هایی هستند که حاوی بیشترین میزان آرسنیک هستند.
 
برنج و محصولات برنجی 
چند سال پیش نتایج تحقیقی در مورد برنج منتشر شد که دوستداران این غلۀ پرطرفدار را به وحشت انداخت. طبق این پژوهش مشخص شد که برنج، چه قهوه‌ای و چه سفید، نسبت به هر نوع میوه، غله و سبزی دیگری، تراکم آرسنیک بسیار بیشتری دارد.
گیاه برنج تمایل بیشتری به جذب آرسنیک طبیعی موجود در خاک و آب دارند و به همین طریق آفت کشهای پایۀ آرسنیک استفاده شده در گذشته را هم بیشتر جذب می‌کنند.

میزان آرسنیک موجود در برنج قهوه‌ای به علت فرآوری کمتر، حتی از برنج سفید نیز بیشتر است. از همین رو محصولات حاوی برنج نیز میزان آرسنیک بالایی دارند. خوراکی‌هایی نیز که با استفاده از برنج قهوه‌ای شیرین‌سازی می‌شوند نیز همین طور.
 
کلم پیچ
شاید برای دوستداران کلم پیچ و سایر گیاهان چلیپا جالب باشند که بدانند، این گیاهان میزان بالایی آرسنیک دارند. محققان دریافته‌اند که میزان آرسنیک موجود در ناخن کسانی که هفته‌ای حداقل یک بار کلم پیچ مصرف می‌کنند، 10 درصد بیشتر از کسانی است که از این گیاه نمی‌خورند. میزان بالای سولفور موجود در این گیاهان ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد، چرا که آرسنیک با آسانی بیشتری به ترکیبات حاوی سولفور می‌چسبد.

 

 

با اخبار سلامت دیجی دارو همراه باشید


دودهای مفید برای بدن

از قدیم رسم بوده که برای گرفتاری از بلا، دوری از چشم خوردن، نابودی چشم حسود و … از دود استفاده می‌کردند و باید بگوییم دودهای مفید و خوب زیادی هستند که از آن‌ها استفاده می‌شود.

1828

عوارض قرص‌های ضد‌بارداری

یکی از ساده‌ترین کارها برای جلوگیری از حاملگی، مصرف قرص‌های ضد‎بارداری می‌باشد، که این دسته از قرص‌ها عوارض جانبی زیادی دارند.

1070

بدترین کفش‌ها برای آرتروز

اگر شما یکی از میلیون‌ها فردی هستید که با آرتروز زانو زندگی می‌کند، این را بدانید که انتخاب کفش یک تفاوت بزرگ در احساس شما نسبت به علائم این بیماری ایجاد می‌کند.

863

پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ با این مواد غذایی

با کمک گرفتن از برخی موادغذایی حاوی فولات می توانید مشکلات مختلف بدنتان را برطرف کنید و از ابتلا به سرطان در روده بزرگ در امان بمانید، برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه خطرناک توصیه می‌کنیم از حبوبات بیشتری در وعده های غذایی‌تان کمک بگیرید.

969

با ما در ارتباط باشید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و از آن طریق با ما در ارتباط باشید.